نگاهی به کانون تخصصیIT مهریز/ کانون های مساجد پیوند نیروهای متخصص با مسجد

کانون شهید رجائی از کانون های پیشرو در استان یزد به شمار می رود که با درکی صحیح از شرایط امروز و تغییر ماهیت تهدیدات گام های بلندی در حوزه IT و فضای مجازی برداشته است.


کانون فرهنگی هنری شهید رجائی در شهرستان مهریز از کانون های پیشرو در استان یزد به شمار می رود، جمعی از بچه های مسجدی دراین کانون با ابتکار و خلاقیت و درکی صحیح از شرایط امروز و تغییر ماهیت تهدیدات وارد فضای سایبر شده و گام های بلندی را برای مقابله با تهدیدات دشمنان در فضای مجازی با الهام از آموزه های دین و فضای معنوی مسجد برداشته اند.

کانون شهید رجائی مهریز در مسجد امام حسین(ع) شهرک رجائی شهرستان مهریز در سایه تلاش و مجاهدت بی وقفه اعضای کانون به عنوان کانون تخصصی IT استان یزد معرفی و گستره فعالیت های تخصصی خود در فضای مجازی به سطح استان گسترش داده است.

آموزش مجازی وبلاگ نویسی ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد با طراحی نرم افزاری آموزشی آخرین نمونه از تولیدات وبرنامه های این کانون تخصصی به شمار می رود.


کانون فرهنگی هنری شهید رجائی در سال 87 با ترکیبی از نیروهای متخصص، افراد دغدغه مند در حوزه فرهنگ، بچه های مسجد امام حسین(ع) وجمعی دیگر از نیروها با پشتوانه ای دینی برگرفته از آموزه های بلند محیط مسجد و امام جماعت آن مجوز فعالیت دریافت کرد.


از همان آغاز فعالیت آنچنان خوش درخشید که در کمتر از یکسال مجوز کانون تخصصی ITرا دریافت کرد و دیری نپائید که استانی از خدمات آن بهره مند شدند.

سال پیش بود که در غروب یک روز سرد زمستانی مهمان بچه هائی از جنس مسجد شدم، حرارت و شور و نشاط در افراد موج می زد، گزارشی جامع از فعالیت های مسجد روی پاورپوینت و بر روی LCD که بر روی دیوار کانون نصب شده بود نشان دادند، دورتا دور اتاق کانون رایانه نصب بود و چند نفری از بچه ها پشت سیستم فارغ از حضور من مشغول کار بودند.


نرم افزارها تماما تخصصی بود، در طبقه بالا کانون نیز کتابحانه بزرگی وجود داشت که پر از جوانان بود، کتابخانه الکترونیک و خانه فرهنگ دیجیتال بخشی دیگر از امکانات این کانون است.

کتابخانه الکترونیک کانون فرهنگی هنری شهید رجائی با کمک یک خیر مهریزی و با اعتبار اولیه 50 میلیون راه اندازی شده و اعضای این کانون میتوانند از امکانات نرمافزاری، سخت افزاری، اینترنت پر سرعت و کتابخانه دیجیتال آن استفاده کنند.


محمد زارعزاده از جانبازدفاع مقدس و مدیر مسئول این کانون همت جوانان پر شور و خوش ذوق و مساعدت امام جماعت و هیات امنای مسجد امام حسین شهرک شهید رجائی را از عوامل موثر در موفقیت های این کانون در این مدت کوتاه می داند.


وی اجرای فعالیت های مختلف فرهنگی هنری ، کلاس های آموزشی ، ایجاد سامانه پیام کوتاه، امانت کتاب، آماده سازی فضا و امکانات برای مطالعه اعضا و مراجعان و برنامه ریزی برگزاری کلاس های متنوع و مفید در اوقات فراغت را از دیگر فعالیت های این کانون ذکر کرد.


کانون فرهنگی هنری شهید رجائی همچنین با درکی عمیق از مقتضیات امروز جامعه و به منظور آشنایی مردم با محتویات دیجیتالی در محیط مسجد، جهت دهی مطلوب به بازار تولید محصولات فرهنگی، معرفی بازی های رایانه ای، پایگاه های اینترنتی مفید اسلامی، برگزاری کلاس های آموزش مجازی و آموزش دوره های تخصصی تولید نرم افزار نیز در مسجد امام حسین(ع) این شهرستان خانه فرهنگ دیجیتال را راه اندازی کرده است.

زارع زاده، مدیرمسئول کانون افزایش سطح تخصصی فعالان و ائمه جماعات مساجد در زمینه های مختلف IT، برگزاری کلاسهای آموزشی IT، طراحی بروشور و قطعات آموزشی و تخصصی IT، آموزش از راه دور مباحث مختلف IT از طریق شبکه اینترنت، برگزاری آزمون ها و مسابقات الکترونیکی و نظرسنجی در سطح استان در ارتباط با مباحث فرهنگی هنری و تخصصی و ایجاد محیط ارتباط سهل و آسان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با یکدیگر و دبیرخانه هماهنگی کانون ها را از برنامه ها و اهداف این کانون می داند.


کانون شهید رجائی در کنار برگزاری دوره های آموزشی مختلف رایانه از تولید محتوا در فضای مجازی غافل نبوده وبا اتکا تجربه های گذشته خود در عرصه ی تولید نرم افزار قدم نهاده و خود را برای برگزاری کلاس های آموزشی حرفه ای رایانه آماده ساخته است.


یکی از پروژه هایی تولیدی این کانون نرم افزار مدیریت مساجد و کانون مساجد است، این نرم افزار شامل مدیریت مالی و مدیریت و ثبت فعالیت اعضای کانون مساجد و امکاناتی نظیر گفتن اذان در زمان مشخص و اعلام مناسبت هاست.


همچنین این کانون با هدف اطلاع رسانی فالیت های کانون وبلاگی به آدرسhttp://www.rajait.blogfa.com/ را راه اندازی کرده است که هدف اصلی آن آموزش نرم افزارهای کاربردی به صورت مجازی می باشد.


این کانون همچنین در دوره های مختلف زمانی میزبان شخصیت های مطرح برای بصیرت افزائی است، آخرین میهمان این کانون نماینده مردم شهرستان در مجلس بود، کاظم فرهند، نماینده مردم شهرستان های مهریز، بافق، بهاباد ، خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی در این کانون گفت: کانون های فرهنگی هنری در سطح مساجد باید بیش از گذشته تقویت و حمایت شوند.

وی اشاره به جایگاه مسجد و نقش آن در فعالیت های فرهنگی در نظام اسلامی افزود: مسجد از مهمترین سنگرهای تاثیر گذار اسلامی است و باید با حمایت از کانون های فرهنگی هنری مساجد، این پایگاه اصلی انقلاب، تقویت شود.

وی خاطر نشان کرد: بدون شک حضور نسل جوان در سطح کانون های فرهنگی و هنری مساجد می تواند آن ها را در مقابل تهدید نرم فرهنگی دشمنان مصون نگه دارد.


محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشورنیز در بازدید از این کانون ضمن تمجید از فعالیت های آن در عرصه فضای مجازی گفت: در فضای مجازی هر وبلاگ و صفحه اینترنتی یک سرباز به شمار می رود و باید با این دید و نگاه از نظام و انقلاب دفاع کرد.

جعفری ادامه داد: سهم نیروهای ارزشی در فضای مجازی و اینترنت از لحاظ کمی با دشمنان ایران اسلامی قابل مقایسه نیست و باید با برنامه ریزی و تغییر این فضا از نظام و انقلاب دفاع کرد.


وی افزود: در مرحله نخست باید توسعه وبلاگ ها را با زبان خودمان پیگیری و در مرحله بعد با زبان های مختلف دنیا این هدف را دنبال کرد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا